علت بالا نرفتن فشار پمپ آب

مشکل فشار آب یکی از شایع ترین مشکلات امروزه مردم میباشد. در این مقاله قصد داریم بپردازیم به علت بالا نرفتن فشار پمپ آب و اینکه چه عامل هایی سبب بروز این مشکل میشود. علت بالا نرفتن فشار پمپ آب به دو عامل اصلی مربوط است.

1.پمپی که برای سیستم تحت فشار انتخاب گردیده ضعیف تر از حد نیاز شبکه آبرسانی است.

2.مشکل مکانیکی در سیستم تحت فشار

انتخاب پمپ آب مناسب اولین علت بالا نرفتن فشار پمپ آب

انتخاب پمپ یکی از موارد تخصصی است که بر اساس قوانین فیزیک و ریاضی متداول است. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات انتخاب صحیح پمپ تحت فشار که سبب علت بالا نرفتن فشار پمپ آب میشود، مربوط است به اعتماد مصرف کننده به نصاب پمپ، نصاب پمپ به دلیل نصب های توامان در ساختمان های مسکونی صاحب تجربه ای است که آن را نه از طریق تجزیه و تحلیل علمی بلکه از طریق تجربه کاری به دست آورده است.

لذا این تجربه باعث میگردد که در خیلی از موارد پمپی برای ساختمان مسکونی به توصیه نصاب تهیه گردد که دارای نقطه عملکرد مناسبی نمیباشد. لذا این امر باعث افزایش مصرف انرژی، کوتاه شدن عمر مفید پمپ آب و هزینه ها میگردد.

اگر به دنبال خرید پمپ آب هستید، حتما مقاله انتخاب پمپ آب برای ساختمان را مطالعه کنید.

محاسبه ارتفاع و بازدهی پمپ آب

در ادامه قصد داریم، روشی مناسب جهت اینکه هر شخص(مصرف کننده) بتواند ارتفاع و بازدهی پمپ آب مناسب برای ساختمان را به دست آورد، مطرح کنیم. زیرا میتواند از مهم ترین علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشد. برای این منظور ابتدا باید بدانید که هر پمپ آبرسانی به طور کلی با دو مولفه (ارتفاع و بازدهی) معین میگردد.

مولفه اول: ارتفاع (H)m

واحد ارتفاع متر است. برای به دست آوردن فشار مناسب هر پمپ احتیاج به میزان ارتفاع داریم. اگر ارتفاع درست محاسبه نمیشود میتواند علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشد. لذا ارتفاع هر ساختمان با فرمول ساده زیر به دست میاید.

H: (X) × 3.5m+30m

X: تعداد طبقات ساختمان

m3.5: فاصله کف هر طبقه تا سقف

m30:میزان فشار استاندار لازم پشت هر شیر (30 متر ارتفاع برابر است با 3 بار فشار)

نکته: هر ده متر ارتفاع برابر است با یک بار فشار

مثال: ساختمانی دارای 5 طبقه مسکونی و پمپ قرار است در طبقه منفی 2 قرار گیرد. میزان فشار لازم برای این ساختمان چه مقدار میباشد؟

H: (X) × 3.5m+30m

5طبقه مسکونی و 2 طبقه منفی برابر است با 7 طبقه

H: 7×3.5+30= 55m

با توجه به ارتفاع این ساختمان در این مثال میزان ارتفاعی که پمپ آب لازم است در نقطه مفید (نقطه طلایی) داشته باشد برابر با 55 متر ارتفاع است. اگر طبق این میزان پمپ خود را تهیه نکنیم میتواند خود علت بالا نرفتن فشار پمپ آب شود.

مولفه دوم: بازدهی (دبی) Q

بازدهی یا همان دبی پمپ نیز اگر درست محاسبه نشود میتوان سبب علت بالا نرفتن فشار پمپ آب شود. واحد بازدهی متر مکعب در ساعت است. برای به دست آوردن دبی یا بازدهی مناسب برای هر واحد مسکونی، لازم است تعداد شیر های آب مصرفی که شامل مواردی همچون شیر های مصرفی آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فلاش تانک ها و در صورتی که سیستم سرمایشی خانه کولر آبی میباشد تعداد کولر آبی محاسبه گردد. که برای ساده تر شدن آن تعدادی استاندار در اختیار شما مصرف کننده قرار میگیرد تا بتوانید دبی لازم برای واحد مسکونی خود را به دست آورید.

  1. واحد های 60 الی 100 متر (250لیتر در ساعت) = 250× تعداد واحد
  2. واحد های 100 الی 150 متر (300 لیتر در ساعت) = 300× تعداد واحد
  3. واحد های 150 الی 250 متر (350 لیتر در ساعت) = 350× تعداد واحد
  4. واحد های 250 متر به بالا (400 لیتر در ساعت) = 400× تعداد واحد

مثال: ساختمانی دارای 5 طبقه مسکونی و قرار است پمپ در طبقه منفی 2 نصب گردد در صورتی که این ساختمان دارای 10 واحد 120 متری باشد، فشار و بازدهی مناسب برای این ساختمان را محاسبه کنید.

H: 7×3.5+30= 55m

Q=10×300=3000L/H= 3m3/h

(پمپ مناسب برای این ساختمان پمپی است که در ارتفاع 55 متری، 3 مترمکعب بازدهی داشته باشد.)

اگر فرض را بر این بگیریم که مثال بالا مشخصات ساختمانی شما مصرف کننده محترم باشد و با یکی از کارشناسان فروش پمپ که آگاهی کامل نسبت به جدول راندمان پمپ را دارد صحبت کنید و تمایلتان به خرید پمپ آب ابارا باشد بر اساس محاسبه مثال بالا این کارشناس پمپ دو اسب، دو پروانه ابارا مدل CDA200 را برای شما به عنوان پمپ مناسب معرفی میکند. در صورتی که نصاب ها بر اساس تجربه اغلب پمپ سه اسب دو پروانه ابارا مدل CDA300 را مناسب میدانند.

مشکلی که در انتخاب پمپ بر اساس نظر نصاب به وجود میاید، شامل سه مورد اصلی میشود. 1. قیمت بالاتر 2. مصرف برق بیشتر 3. عملکرد در نقطه غیر مناسب کاری که باعث کاهش طول عمر مفید پمپ و ایجاد هزینه زیادی در سال های آتی میگردد.

نکته مهم: بهترین عملکرد پمپ (نقطه طلایی) دقیقا در وسط جدول راندمان میباشد و هر چقدر انتخاب پمپ آب به نقاط ابتدایی و انتهایی جدول راندمان نزدیک تر گردد، عمر مفید پمپ کاهش پیدا میکند، زیرا اصطلاحا حرس میزند و فشار زیادی را تحمل میکند. و سبب بالا نرفتن فشار پمپ آب میشود.

برای مشاهده انواع پمپ آب خانگی کلیک کنید.

بروز مشکل مکانیکی دومین علت بالا نرفتن فشار پمپ آب

از عواملی که میتوان جهت علت بالا نرفتن فشار پمپ آب در صورت انتخاب صحیح پمپ آب به آن اشاره نمود، میشود به مواردی همچون نوسانات برق، خراب شدن پروانه پمپ، گیر کردن پروانه در اثر ورود ذرات معلق بزرگ اشاره کرد.

نوسانات برق

در صورتی که از محافظ های مناسب جهت ایجاد شدت جریان ثابت در برق مصرفی الکتروپمپ استفاده نگردد، این نوسانات باعث آمپر کشیدن و خراب شدن قطعات داخلی پمپ میگردد و میتواند علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشد. لذا توصیه میشود جهت استفاده از پمپ ها با برق تک فاز از ترانس مناسب و جهت استفاده از پمپ ها با برق سه فاز از تابلو فرمان مناسب استفاده گردد.

خراب شدن پروانه پمپ و گیر کردن

پروانه های پمپ های آبرسانی در صورتی که آب مناسب در اختیارشان قرار نگیرد، (به عنوان مثال سایز ورودی لوله آب به پمپ را کوچک تر از سایز ورودی پمپ در نظر بگیرند.) باعث بدون آب کار کردن و ایجاد هوا و افزایش حرارت پروانه ها میشود که سر انجام پروانه ها را خراب کرده و مانع انتقال آب میگردد. و همینطور در صورتی که از صافی در ورودی پمپ استفاده نگردد، ذرات معلق بزرگ میتواند وارد پمپ آب گردد و علاوه بر صدمه زدن به پروانه پمپ باعث خراب شدن مکانیکال سیل پمپ نیز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
گیرپاژ پمپ آب خانگی خرید پمپ آب

گیرپاژ پمپ آب خانگی

گیرپاژ پمپ آب خانگی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است مالکان پمپ‌های آب خانگی با آن مواجه شوند. گیرپاژ زمانی رخ می‌دهد که

مزایای استفاده از پمپ آب بدون برق پمپ آب بدون برق و سوخت

پمپ آب بدون برق و سوخت

پمپ آب بدون برق و سوخت راه حل‌های نوآورانه و پایداری را برای تأمین آب در مناطقی که دسترسی به برق یا سوخت محدود است،